PROGRAM ERASMUS + – MOBILITA VE FINSKU

Naše gymnázium navázalo v rámci programu Erasmus + spolupráci se střední školou Hatanpään Lukio ve finském Tampere. Obě školy se domluvily na vzájemných vzdělávacích pobytech. 

V dubnu 2025 přijede do Bílovce 10 finských studentů, kteří se budou účastnit společných projektů a výuky na GMK a  budou poznávat Moravskoslezský kraj. Mimo jiné se podívají do Rožnova, Kopřivnice, Štramberku a Beskyd. O měsíc později pojede 10 českých studentů do Tampere, kde budou mít příležitost seznámit se s finskou kulturou a historií, s tamním inkuzivním vzdělávacím systémem a s přístupem Finů k životnímu prostředí, zejména k vodním zdrojům.

O účast na mobilitě projevilo zájem dvacet studentů třetích ročníků. Jejich výběr bude probíhat na základě výsledků ze čtyř hodnocených úkolů. V lednu 2025 budou známa jména vítězných studentů. 

Studenti z obou škol budou pracovat na společných projektech již před prvním setkáním, a to na projektech se zaměřením na enviromentální výchovu, tradice a kulturu obou zemí.

Věříme, že obě školy vzájemnou spoluprací získají cenné zkušenosti, kontakty a zážitky. 

ERASMUS+ PROGRAM – STUDENT MOBILITY  IN FINLAND

Our grammar school has established a partnership with Hatanpään Lukio, a secondary school in Tampere, Finland, as part of the Erasmus+ program. Both schools have agreed on reciprocal educational exchanges.

In April 2025, ten Finnish students will come to Bílovec to participate in joint projects and attend classes at GMK, while also exploring the Moravian-Silesian region. They will visit places such as Rožnov, Kopřivnice, Štramberk, and the Beskydy Mountains. A month later, ten Czech students will travel to Tampere, where they will have the opportunity to familiarize themselves with Finnish culture and history, the inclusive educational system, and Finland’s approach to environmental conservation, especially concerning water resources.

Twenty third-year students have expressed interest in participating in the exchange program. The selection process will be based on the results of four evaluated tasks, and the names of the successful students will be announced in January 2025.

Before the first in-person meeting, students from both schools will begin working on joint projects focused on environmental education, as well as the traditions and cultures of both countries.

We believe that through this collaboration, both schools will gain valuable experiences, connections, and memories.